Családbarát Újbuda

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
december 5. csütörtök, Vilma

Állásfoglalás a Móricz Zsigmond körtér közlekedési rendjéről

A XI. kerületi Civil Fórum Városfejlesztési Szekció közleménye

A Móricz Zsigmond körtér közlekedési rendjének a 4-es metró elkészültét követő kialakítására jelenleg a FŐMTERV által készített közlekedési terv (0 változat) van érvényben, amely több fejlesztéssel visszaállítja a metróépítés előtti állapotot, biztosítja a gépkocsi és tömegközlekedési forgalom szinte minden irányú áthaladását a körtéren. Az LMP 2011. tavaszán javaslatot nyújtott be a Fővárosi Közgyűléshez, amelyben az érvényes terv jelentős módosítását, a körtér déli, Fehérvári úti csatlakozásának részleges forgalom elöli elzárását javasolja, elősegítendő a tér járműforgalmának csökkentését, pihenőtérré alakítását, kerékpárút hálózat kiépítését. A Budapesti Közlekedési Központ 2011. 08. 18-án Vizsgálatot készített a lehetséges közlekedési változatokról, (0, A, B1, B2 változatok). A Közgyűlés általánosan elfogadta a javaslatot és a vizsgálati anyagot és felkérte a XI. kerületi Önkormányzatot, hogy a civil szféra bevonásával foglaljon állást az egyes változatokról. A XI. kerületi Önkormányzat felkérte a 60 XI. kerületi, az Önkormányzatnál regisztrált egyesületet tömörítő XI. kerületi Civil Fórumot, a Szentimrevárosi Egyesületet, a Magyar Közlekedési Klub Lágymányosi Csoportját és a Sashegy-védő Egyesületet, hogy véleményezzék a javaslatot és a BKK vizsgálati anyagát. A munkába bevontuk még a leginkább érintett Lágymányosiak Egyesületét, a Szentimrevárosi Kertbarátok Körét, a Gellérthegy-védő Egyesületet és a Magyar Társasházkezelők Országos Szakmai Szövetségének helyi csoportját. Széleskörű e-mailes körkérdést bonyolítottunk le, amelyben 33 válasz érkezett, köztük az Albertfalvai Keresztény Társaskör, a Váralja Szövetség, a Kelenvölgyi Polgárok Köre, az Asszonyok a Nemzeti Egységért Egyesület vélemény és számos egyéni vélemény. Az érvényes terv, a BKK Vizsgálat tanulmányozása, az általunk felkért külső közlekedési, építész és kerttervező szakértők véleménye, valamint a lebonyolított e-mailes körkérdésre beérkezett 33 db írásos vélemény alapján az alábbi Állásfoglalást adjuk. 1. Általános értékelés Mind a jelenleg érvényes terv, mind az LMP javaslat, mind a BKK Vizsgálat alapvető hibája, hogy csak feltételezéseken, nem pedig megbízható, szabályos forgalom számláláson, az érintett lakosság utazási szándékainak kikérdezéses felmérésén alapul. A jelenlegi, kényszerűen kialakult elkerülő útvonalak megfelelősége nincs bizonyítva, a mellékutcákban jelentkező többlet fogalom zavarja az ott lakókat, a Karinthy Frigyes út körtér felöli végén már elviselhetetlen a 6-os villamos (már éjszaka is), az itt forduló és végállomásozó buszok és a körtér déli lezárása miatt megnövekedett gépkocsi forgalom együttes hatása. A felmérés elmaradása miatt a változatok objektíven nem értékelhetők. Körkérdésünk egyfajta, bár nem reprezentatív felmérésnek tekinthető, amelyben a beérkezett válaszok nagy többsége a „közlekedési csomópont” verziót, a Fehérvári útról érkező forgalom valamilyen mértékű átengedését preferálta, az LMP által javasolt „pihenőtér” verziókkal szemben. A többségi civil vélemény szerint a körtér fontos közlekedési csomópont, a sétálóutca az Allee bevásárlóközpont mellett van. Minden további döntést, tervezést az érintett lakosság metró utáni utazási szándékainak reprezentatív, szabályos felmérésével, kikérdezéssel és a változatok hatásvizsgálatával kell megalapozni külön a busz, külön a személygépkocsi forgalomra! A térség autóbusz forgalmának végleges és megnyugtató kialakításához is az összes szóba jövő csomópont rendszeres forgalmi megfigyelése, elemzése szükséges. 2. A változatok véleményezése 2.1 „0” változat A felkért közlekedési szakértő szerint is a jelenleg érvényes terv szerinti, a járműforgalmat a Fehérvári út felöl is megengedő változat nagy hibája, hogy a körtér-Karinthy Frigyes út lámpa nélküli csatlakozásnál, a két irányból érkező járműforgalomból és a nagy keresztirányú gyalogos forgalomból eredően állandó torlódás, balesetveszély várható, a továbbhaladás csak a résztvevők erőszakosságán fog múlni. Ennek ellenére a 33 állást foglaló közül megjegyzésekkel legtöbben ezt a változatot fogadták el, összesen 13-an. A „0” változatot az alábbi javításokkal tudjuk csak támogatni: - feltétlenül csökkenteni kell a buszforgalom terhelést, az 53 és 153-as buszokat nem szabad idehozni, egyedül a 33-as járatok érkezhetnek a Fehérvári útról, ha visszafordulásuk más módon nem oldható meg. Ez esetben végállomásuk kényszerű módon maradhat a Karinthy Frigyes út elején, de a bódésor elbontásával, új, a környező épületek valamelyikében bérelt sofőrpihenővel, - növelni kell a körtérről a Bartók Béla útra való rákanyarodás kapacitását, pl. a lényegesen nagyobb forgalmat jelentő balra kanyarodást mindhárom sávban lehetővé kell tenni, , - a Karinthy Frigyes út torkolatához a többi lámpával összehangolt közlekedési lámparendszert kell kiépíteni, a részben megmaradó balesetveszély miatt csúcsforgalomban posztos rendőr felügyelettel. 2.2 „A” változat A csak részleges térlezárást jelentő változat szerint a Fehérvári útról érkező járműforgalomból a buszok rákanyarodhatnának a Bartók Béla útra is a személygépkocsik viszont csak a Karinthy Frigyes útra. A megkérdezettek közül 1 válaszadó jelölte meg ezt a változatot. A felkért egyesületek ezt a változatot nem támogatják, nincs igény Bartók Béla útra kanyarodó buszforgalomra, a személygépkocsi forgalom részleges korlátozása nem oldja meg a tényleges közlekedési problémákat és pihenőtér sem alakítható ki. 2.3 „B1” változat Ezen változat elzárva tartaná a körteret a délről érkező személygépkocsi forgalom elől, csak új járdaszinten a buszforgalmat és az engedéllyel rendelkezőket engedné át mind a Karinthy, mind a Bartók Béla út felé. Meglepő módon a 33 válaszadó közül csak 4-en választották ezt a változatot. Az egyesületek a körtér részleges lezárását csak abban az esetben tudják elfogadni, ha szabályos forgalomszámlálással, kikérdezéses vizsgálattal objektíven kimutatható, hogy az elterelt forgalom káros terhelést nem ró az elkerülő fő és mellékutakra, jelentős személygépkocsi forgalom igény nem jelentkezik a Gellért hegy és a kerület észak-nyugati városrészei felé. Ez esetben is azonban csak a 33-as buszok engedhetők be a körtérre! 2.4 „B2” változat Ezen változat a körtér déli torkolata teljes forgalomtól való elzárását, tehát a jelenlegi állapot véglegesítését jelenti, tehát még a buszok sem hajthatnának át a járdaszintű körtéren, csak az engedéllyel rendelkező járművek. Ezt a változatot 6 fő jelölte meg. Az egyesületek a teljes lezárást is csak abban az esetben tudják elfogadni, ha szabályos forgalomszámlálással, kikérdezéses vizsgálattal, az elkerülő útvonalak részletes elemzésével kimutatható, hogy az elterelt forgalom káros terhelést nem ró az elkerülő fő és mellékutakra, jelentős Fehérvári úti személygépkocsi forgalom igény nem jelentkezik a Gellért hegy és a kerület észak-nyugati városrészei felé és a buszforgalom máshol kialakított kapcsolatokkal azonos színvonalon megoldható. 2.5 „C” változat ( csak a körkérdésben szereplő civilek által felvetett, újváltozat) Meglepő módon a megkérdezettek következő legnagyobb csoportja, 9 válaszadó szerint a körtéren semmiféle buszforgalmat nem szabad átengedni, a délről, a Fehérvári út felöl érkező személygépkocsi és kisteherautó forgalmat viszont igen, mind a Karinthy út, mind a Bartók Béla út felé. Ez a változat a körtéren és a Karinthy Frigyes út elején élők életét könnyítené meg, de ellentmond a tömegközlekedés prioritása elvének. Feltétele, hogy a fontos 33-as buszjárat visszafordulása és a metróhoz, körúti villamoshoz való kapcsolata máshol (pl. az Október 23. úton) megfelelően megoldható. 2.6 Összefoglalás A válaszadók nagyobb része a „ 0” és a „C” változatot jelölte meg. A 33 válaszból 13+9=22 válasz szerint meg kell őrizni a Móricz Zsigmond körtér fő közlekedési csomópont jellegét. Magunk is ezen változatokat támogatjuk a „0” változatot a 2.1 pontban foglalt javításokkal, a „C” változatot a 2.5 pont szerint, amennyiben a feltétlenül elvégzendő kikérdezéses forgalomszámlálás és elemzés nem igazolja az elkerülő útvonalak megfelelőségét, lakossági elfogadottságát. A válaszadóknak csak kisebb része, 4+6=10 választotta a körtér déli torkolatának valamilyen fokú lezárását. A körtér pihenőtérré alakítását elősegítő B változatok közül a módosított B1 változatot tartjuk megfelelőbbnek ( csak a 33-as busszal), de csak az esetben, ha a kikérdezéses forgalomszámlálás, elemzés igazolja, hogy a térlezárás máshol okozott gondok nélkül megvalósítható. Minden változatban fontosnak tartjuk megfelelő kerékpárút hálózat kiépítését. 3. A felszíni rendezés egyéb kérdései 3.1 Továbbra sem tudjuk elfogadni a körtéri „vastraverzet”, (Makovecz Imre megnevezésével: „ipari előtetőt”), de a Makovecz iroda féle itt túlméretezett, nem ide való makói buszpályaudvar szerű esővédő tetőt sem. Ragaszkodunk a metrókijárat és vb. szellőzőkürtő újratervezéséhez, mértéktartó, környezetbe illő megvalósításához. Az új terveket időben véleményezni kívánjuk. (Lásd még a 2011. 04. 21-én kelt tárgyi Állásfoglalásunkat). 3.2 Nagyon fontosnak tartjuk a körtéri Gomba mielőbbi felújítását, közösségi funkciókkal. Az építési terület a transzformátor kiszerelésével felszabadul. A tervezési programot azonnal össze kell állítani a civil szervezetek véleményének figyelembe vételével és a műemlék épület felújításának tervezését, a engedélyeztetését mielőbb meg kell kezdeni. A tervezési, döntési folyamatban részt kívánunk venni. 3.3 Amennyiben szabályos kikérdezéses forgalomszámlálás, csomópont és útvonalelemzés megalapozza a körtér részleges déli oldali lezárását, fontosnak tartjuk, hogy a szokásos teljes térburkolás helyett humánus központi tér létesüljön valódi zöldfelületekkel, közösségi funkciókkal, művészeti alkotásokkal. A döntési és tervezési folyamatban részt kívánunk venni. Bp. 2011. október 12. Az Állásfoglalást kialakító egyesületek nevében dr. Szesztai Attila, a XI. kerületi Civil Fórum Városfejlesztési Szekciójának elnöke