Családbarát Újbuda

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
április 26. péntek, Ervin

Folytatódik a főváros kerékpáros közlekedésének fejlesztése

Célunk a kerékpáros közlekedés, mint környezetbarát, helytakarékos városi közlekedési mód népszerűsítése, vonzóbbá és egyúttal biztonságosabbá tétele. A kerékpársávok, kerékpárutak, kerékpártárolók kialakítása mellett ezért ott, ahol lehetőség van rá, az egyirányú utcákban is lehetővé tesszük a kerékpárosok kétirányú közlekedését.

Az egyirányúsítás okai A kerékpár nagy előnye, hogy kerülőutak nélkül, gyorsan célba lehet vele érni, de ez csak akkor érvényesül, ha a teljes úthálózat használható, átjárható. A mellékutcák egyirányúsítása viszont sokszor nagy kerülőutat jelent, így a kerékpározás veszít a vonzerejéből, holott nem minden esetben szükséges, hogy az egyirányúsítás a kerékpárosokra is vonatkozzon.

Az utcák egyirányúsításának ugyanis leggyakoribb oka az, hogy a parkoló járművek mellett megmaradó útszélesség már nem teszi lehetővé, hogy két személygépkocsi egymás mellett elférjen, és félrehúzódásra sincs lehetőség, de a kerékpár általában elfér a szembejövő járművek mellett. Az egyirányúsítás emellett a mellékutcai átmenő forgalom csökkentésének egyik fő eszköze is, viszont ebben az esetben sem szükséges a kerékpáros forgalom korlátozása. Gyakori, hogy ezzel olyan utcákban is ellehetetlenítik a kerékpáros forgalmat, amelyek párhuzamosak a nagy forgalmú főutakkal, így elkerülő útként szolgálhatnának. Ezért az egyirányú utcákban érdemes mindkét irányban megengedni a kerékpározást, ahol erre megvan a szükséges sávszélesség.

A magyar KRESZ 2010 óta teszi lehetővé az ellenirányú kerékpározás kijelölését önálló kerékpársáv nélkül. Azóta egyre több helyen jelenik meg Budapesten a Behajtani tilos! tábla mellett a "kivéve kerékpárral" kiegészítő jelzés, így ma már a járművezetők számára sem szokatlan ez a helyzet. A kerékpárok számára engedélyezett kétirányú behajtásra minden esetben jelzőtábla, illetve útburkolati jel is figyelmeztet. Kétirányú kerékpározási lehetőség a Bubi teljes működési területén.

A város belső területének könnyebb átjárhatósága érdekében terveink szerint a Bubi közbringa rendszer teljes működési területén egységesen, egyszerre vezetjük be az egyirányú utcák kétirányú kerékpározhatóságát. Az erre vonatkozó tervezés és szakmai egyeztetés jelenleg zajlik. Most a külső kerületekben a kerületi önkormányzatok, vagy helyi kerékpáros szervezetek kezdeményezésére olyan egyirányú utcákban jelöljük ki a kétirányú kerékpározás lehetőségét, ahol a megnyitás révén egy jól járható kerékpáros útvonal jön létre, így a kerékpárosoknak nem kell többé kerülniük, vagy fontos kerékpáros úti cél található az adott utcában.

A forgalmi rend változásáról az útszélesség, a forgalomnagyság, a parkolási rend és a csomópontok kialakításának figyelembe vételével, külön-külön döntünk. Áprilisban az alábbi egyirányú utcákban válik lehetővé a kétirányú kerékpározás: - IV. Bőröndös utca (Szabolcsi Bence tér - Járműtelep utca között) - IV. Káposztásmegyeri út (Vadgesztenye utca - Vetés utca között) - IV. Tungsram utca (Eperjes utca - Erdősor út között) - IV. Langlet Waldemár utca - IV. Mády Lajos utca - IV. Lórántffy Zsuzsanna utca - IV. Munkásotthon utca (Mártírok útja - Aradi utca között) - IV. Kunhalom utca (Vadgesztenye utca - Fóti út között) - XI. Ménesi út (Szüret utca - Balogh lejtő között) - XIII. Babér utca (Madarász utca - Tomori utca között) - XXI. Martinász utca A kivitelezés határideje várhatóan 2013. április 30.

A nyár folyamán a VI. és VII. kerületi egyirányú utcákban vizsgáljuk meg a kétirányú kerékpározás biztosításának lehetőségét. Biztonságos-e a kétirányú kerékpáros közlekedés az egyirányúsított utcákban? Kutatások szerint a szembejövő autó kevésbé veszélyes, mint az előzésben lévő, hiszen szemből érkezve a járművezetők kölcsönösen látják egymást. Brüsszelben 2004 óta, Párizsban 2008 óta rendelet írja elő, hogy minden olyan egyirányú utcát meg kell nyitni a kerékpáros forgalom számára, ahol a szélesség és a forgalomnagyság azt lehetővé teszi. Ezzel együtt Budapesten jelenleg 52 helyszínen, összesen csaknem 12 km hosszban van érvényben ez a forgalmi rend.

Az utcák 12 %-ában van önálló kerékpársáv, 70 %-ban viszont csak kerékpáros piktogram hívja fel a figyelmet arra, hogy az adott egyirányú útszakaszon kétirányú kerékpáros forgalom van érvényben. Számottevő baleset ebből adódóan 2010 óta nem történt. Kerékpárosként ugyanakkor érdemes lassítva, óvatosan megközelíteni a kereszteződést, és meggyőződni az elsőbbség megadásáról és a láthatóságról.

A városnak jó a kétirányúsítás, mert - közvetlenül elérhetővé válnak a mellékutcákban lévő célpontok kerékpárral, - a nagy forgalmú utak jó kerékpáros alternatívájává válhat egy szomszédos mellékutca, - csökken a szabálytalankodás, megfelelően szabályozott elsőbbségi viszonyok mellett növekszik a biztonság, - a kerékpározás előnyben részesítése növeli a legkörnyezetbarátabb közlekedési mód vonzerejét. Tanácsok kerékpárosoknak - Tartsa be a jobbkéz szabályt és az elsőbbségadási kötelezettséget a kereszteződéseknél! - Akkor is lassítsanak vagy álljanak meg az útkereszteződéseknél, ha KRESZ szerint egyébként előnyük van.

Előfordulhat ugyanis, hogy az autós nem veszi észre a neki szóló jelzést. - A jobbra tartás szabálya alapján haladjon a menetirány szerinti oldalon, és szükség esetén húzódjon le! Mérje fel időben, hogy a szűk egyirányú utcában jön-e szemben gépjármű! - Mivel a kerékpáros hangtalanul halad, figyeljen a járdáról lelépő gyalogosokra! - Vegye fel a szemkontaktust a járművezetőkkel, és előzékenyen oldja meg az esetleges konfliktusokat! Mire figyeljenek a gépjárművezetők? - Egyenrangú utak kereszteződésénél mindkét irányból számítson kerékpárosra! Figyeljen a kerékpáros mozgására, esetleges váratlan irányváltására! - Tartsa be a sebességkorlátozást! Ne gyorsítson, ha közeledő kerékpárost lát! - Óvatosan előzze meg a kerékpárost! Vegye fel a szemkontaktust a szemből érkező kerékpárossal, igyekezzen lehúzódni, és előzékenyen oldja meg az esetleges konfliktusokat!