Családbarát Újbuda

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
április 25. csütörtök, Márk

Két kerékkel élhetőbb lehet Budapest

A főpolgármesteri vezetés számára egyre nagyobb fejtörést okoz, hogyan oldja meg a város túlburjánzó közlekedési anomáliáit, és hogyan varázsoljon közlekedhető, tiszta levegőjű Budapestet egyre szűkösebb lakóhelyünkből. A tömegközlekedés fejlesztése mellett a környezet-, és forgalomkímélő alternatívaként rendszeresen felmerülő kerékpár azonban az autósok ellentábora szerint nem illeszkedik a nagyvárosi forgatagba. A Budapesti Fidelitas kerékpáros konferenciája arra kereste a választ, hogyan lehetne meghonosítani hazánkban a nyugaton jó bevált kétkerekezést.

A Fidelitas budapesti szervezetének biciklis konferenciája jelentős érdeklődésre tartott számot, a szervezők szerint azért, mert a főváros közlekedési állapota egyszerűen tarthatatlan. A Városálom Reloaded - 2 vagy 4 kerék? címet viselő találkozóra a Fidesz olyan közismert politikusai is eljöttek, mint Rogán Antal V. kerületi polgármester, és Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője, akik előadóként is szót emeltek a változások mellett.

A konferencia célja természetesen az volt, hogy a mindig is mostoha körülmények között tekerő biciklisek több lehetőséget, és jobb körülményeket kapjanak az utakon, ami csökkentené a konfliktusokat és a levegőbe jutó káros anyagokat. Az előadók szerint ugyanis a kerékpározástól való ódzkodás és az autós-biciklis ellentét leginkább magyar jellegzetesség, nyugat-európai barátaink már régen megtanulták, hogy a magasztos cél érdekében hogyan élhetnek együtt békében két-, és négykerekűek.

A rendezvény főszervezője, a Fidelitas budapesti elnöke, Schneller Domonkos elmondta, az adatok szerint Budapest kerékpárút hálózatának hossza nemcsak a Nyugat-európai nagyvárosokhoz, de keleti szomszédainkhoz képest is jelentős elmaradást mutat. Mindezt súlyosbítja az a tény, hogy évente nagyon kevés kerékpárút épül - teszi hozzá a fővárosi képviselő. A statisztikák más tekintetben sem adnak okot a megnyugvásra. Az összes alkalmazott közlekedési eszközből 0,5-1%-ot képviselnek a biciklisek. Ez az arány Nyugat-európai nagyvárosokban 8% körül mozog, de a toplistásoknál - mint Amsterdam és Koppenhága - a 40%-ot is eléri.

Egy átlagos nagyvárosban elérhető célként tűzhetnénk ki a 10-15%-ot, de ehhez szükség van arra, hogy a következő városvezetés nagyobb figyelmet fordítson az úthálózat fejlesztésére és nemcsak a szavak, de a tettek szintjén is foglalkozzon a biciklisek kérdéseivel - jelentette ki Schneller Domonkos. A később felszólaló László János, a Magyar Kerékpáros Klub elnökeként azt mondta, nemcsak a városvezetők, de mindannyiunk feladata, hogy gondolkodási sémáinkat megváltoztassuk, hiszen Budapest ideális környezet a biciklis közlekedésre.

A kerékpáros kultúra akkor honosodhat meg nálunk is, ha valóban csak az ül autóba, akinek az feltétlenül szükséges - magyarázza a klub elnöke. Ma a kényelmi szempontok miatt inkább pöfög valaki másfél órát a dugóban, minthogy biciklivel, vagy robogóval megjárja az utat fél óra alatt - tette hozzá László János, aki azt vallja, szervezete éppen azon munkálkodik, hogy autóval normálisan lehessen közlekedni a városban.

A Fidelitas szerint nemcsak a bicikli, de az ugyancsak kétkerekű robogó is sokat segíthetne Budapest közlekedésén. A déli országokban rendkívül népszerű jármű ugyan kevésbé környezetkímélő, de szintén kevés helyet foglal el és könnyű vele közlekedni. A fiatal politikus szerint ráadásul még a hideg sem lehet mindig kifogás. Példaként a norvégiai Trondheimet említette, ahol kerékpáros liftet is építettek azért, hogy a jelentős számú biciklis egyszerűbben juthasson fel a domboldalra. László János később arra figyelmeztetett, a józan gondolkodás előmozdíthatja a változást.

Ha azt akarjuk, hogy egy adott szélességű úttesten minél többen közlekedjenek, létre kell hoznunk egy kerékpár sávot. A hiedelmekkel ellentétben ezzel az útnak nem kisebb, hanem nagyobb lesz a kapacitása. A kevesebb autós jobban halad, biciklisből, robogósból pedig jóval több fér el az úton - fejtette ki véleményét a klubelnök.